Minst 56 livesända matcher från elitettan och en gemensam uppesittarkväll inför premiären. Ett unikt samarbete mellan lokalredaktionerna inom Mittmedia, VK Media, Gota Media, Norran och NTM – där UNT ingår – möjliggör en stor satsning på den näst högsta serien inom damfotboll.

– Elitettan är en häftig serie som är väl värd stor uppmärksamhet och med detta samarbete får vi en chans att visa upp serien och dess profiler på ett bra sätt, Linda Wijkström, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.

Satsningen på elitettan är det första stora samarbetet mellan flera lokala mediekoncerner – men inte det sista. Sedan årsskiftet jobbar de svenska lokalmediekoncernerna tillsammans kring sporträttigheter.

– Vi har gemensamt att vi ser att livesport är en viktig del för flera av oss i läsaraffären och att vi inte konkurrerar med varandra kring detta, då var och en vill ha sin lokala kund, säger Nils Olauson, redaktionell chef på NTM.

Första matchen som sänds på unt.se är Uppsala Fotbolls premiär borta mot Umeå IK den 13 april. Matcherna kan ses utan extra kostnad om du är prenumerant på unt.se och är du ännu inte prenumerant kan du testa våra tjänster för 49 kronor den första månaden.

– Vi sände större delen av Uppsala Fotbolls hemmamatcher förra säsongen och det var bra tryck i tittningen. Det känns otroligt kul att kunna erbjuda våra prenumeranter möjligheten att följa Uppsala bästa fotbollslag på damsidan även på bortaplan på det här sättet, det lyfter vår bevakning till en ny nivå, säger UNT:s sportchef Mathias Rutegård.

Fler livesatsningar är dessutom på gång i UNT:s kanaler.

– I vinter har vi sänt både bandy, basket och innebandy, och framför allt är intresset stort när det kommer till unika livesändningar som inte går att se någon annanstans. Vi hoppas kunna presentera flera nyheter inom kort. Det handlar om unika livesändningar på lokal nivå, där vår bevakning kan lyftas ordentligt, säger Mathias Rutegård.