Onödigt dyster bild av läget i skolan

Enköpings skolor har en hög andel behöriga lärare, skriver Mats Flodin-

Enköpings skolor har en hög andel behöriga lärare, skriver Mats Flodin-

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2019-09-26 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lärarnas Riksförbund har i EP den 12 september en insändare där de förväntar sig att ”politikerna satsar mer på läraryrket”. De inleder artikeln med att beskriva en situation i Enköping där de menar att ”elever ofta tvingas byta lärare”, att ”de som fått en utbildad och legitimerad lärare är värda gratulationer” och att ”en växande personalomsättning drabbar elever även om de haft turen att få en behörig lärare”.

Som partsinlaga i en debatt ska Lärarnas riksförbund naturligtvis framföra sina argument, men jag undrar om så många andra känner igen sig i denna svarta bild av Enköpings skolor. Skolverkets regelbundet återkommande undersökning ”Attityder till skolan (2018)” beskriver en mycket mer positiv bild.

Efter några år av satsningar på lärarnas löner i Enköping är de numera i nivå med omkringliggande kommuners. Ibland något bättre och ibland något sämre, men skillnaderna är knappast så stora att de är avgörande vid valet av arbetsgivare.  Detta faktum avspeglar sig sannolikt i den höga andelen behöriga lärare som vi har i Enköping. De mätningar som har gjorts visar på att andelen är nästan 90 procent. Det är sant att några skolor har haft hög personalomsättning men det har i första hand berott på andra lokala orsaker än lönenivån. Stick i stäv mot situationen i många andra kommuner ser vi en minskande personalomsättning i Enköping.

Skribenten påtalar också att lärarna måste ”få rätt förutsättningar” och att många lärare upplever ”dokumentationskraven som stressande”. Här är vi helt överens. Även om mycket i detta styrs av mängden riktlinjer och anvisningar från Skolverket och andra myndigheter, så ska vi naturligtvis bidra till en bra utveckling på kommunal nivå. Men att skapa rätt förutsättningar och minska den administrativa bördan till fördel för mer pedagogisk tid kräver i mångt och mycket nytänkande med inriktning mot en modern skola som använder alla de möjligheter som numera erbjuds, en förändringsresa där lärarna själva ska vara med och bidra. Att känna att man är del av utvecklingen och har möjlighet att påverka är något som efterfrågas hos många och är konstruktivt och framåtsyftande, något som skribenten kunde ha lyft fram i sitt debattinlägg.