Vi vill erbjuda en likvärdig skola för alla

Vårt fokus är att grundskoleelever ska nå så goda resultat att de kommer in på gymnasiet, skriver Ingvar Smedlund och Mats Flodin.

Vårt fokus är att grundskoleelever ska nå så goda resultat att de kommer in på gymnasiet, skriver Ingvar Smedlund och Mats Flodin.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2019-11-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mats Alvemark undrar i en insändare i EP den 25/10, ”hur arbetar ni för att minska segregationen i Enköpings skolor?” något som vi tolkar i grunden handlar om hur vi ska kunna erbjuda en likvärdig skola till våra elever. Han undrar också, ”Hur ska vi förbättra resultaten och rankingen för Enköpings skolor”?

Du ställer en fråga om segregation som många andra också har ställt och där hela lösningen och svaret inte går att finna inom skolan. I grunden är det ett samhällsbyggnadsproblem som bland annat har sitt ursprung i en bostadspolitik från mitten av förra seklet och som kollapsade i mitten av 1990-talet, efter nästan 50 år av fixande för att lappa över bristerna. En hel del görs för att förebygga segregation och utanförskap men här har vi utan tvivel bara börjat arbetet. Långsiktigt måste vi bygga ett samhälle som i sin struktur är inkluderande. Där stadsdelar med blandad bebyggelse i sig minskar avståndet mellan människor, och som i slutändan kan leda till ett bra och blandat elevunderlag för våra skolor. 

En likvärdig skola för våra elever i Enköping är naturligtvis i det dagliga arbetet en ledstjärna för utbildningsverksamheten. Ett viktigt verktyg för att nå detta är den socioekonomiska fördelningen av extra resurser till de skolor som bedöms ha en mer komplex uppgift. Men det finns flera andra hjälpmedel för vår utbildningsverksamhet. Några exempel är mottagningsenheten och förberedelseklasser som hjälper nyanlända att komma in i samhället samt lågstadieteamet och den kommungemensamma undervisningsgruppen som hjälper skolorna med de elever som behöver andra typer av extrastöd.

Vi kommer därmed osökt in på din andra fråga om resultatförbättring och ranking. Mycket talar för att det bästa sättet att förebygga problem senare i livet är att verka för likvärdighet i den meningen att alla våra grundskoleelever ska nå så goda resultat att de kommer in på gymnasiet. Där vill vi ha vårt fokus. Från nästa år kommer därför även kommunfullmäktige följa grundskoleelevernas utveckling. Inte med syftet att förbättra vår ranking, utan för att ge våra ungdomar en bra start i livet.