På väg mot bussigare Enköping

Det nya busslinjenätet ska ge en klimatsmartare stad, skriver Tomas Rådkvist och Ulrika Ornbrant.

Det nya busslinjenätet ska ge en klimatsmartare stad, skriver Tomas Rådkvist och Ulrika Ornbrant.

Foto: Magnus Eriksson/Arkiv

Insändare2020-03-12 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enköping växer och fram till 2040 kan vi ha upp till 18 000 nya invånare inom tätorten. Detta ställer helt nya krav på kollektivtrafiken i staden. 

På torsdagens möte i Plex-utskottet togs därför det första beslutet för att göra busstrafiken i staden till en modern och attraktiv del i kommunens kollektivtrafik.  Beslutet har föregåtts av en grundlig analys av dagens busslinjenät, samråd med Enköpingsborna och framtagande av förslag från UL. Och dagens busslinjenät behöver verkligen förändras, uppgraderas och moderniseras, det blir väldigt tydligt i analyserna.

Det första förslaget till nya busslinjer var i många delar riktigt bra och svarade mot de flesta av de krav vi som Enköpingsbor vill ställa på en modern busstrafik. Dock fanns det områden med brister som både politiker, tjänstepersoner och Enköpingsbor ville förändra. Några sådana områden var vilka hållplatser som regionbussarna skulle trafikera, exempelvis Gustav Adolfs plan och Lasarettet samt frågor om turtäthet, val av ändhållplatser och kapacitetsberäkningar för Resecentrum och Fannakorset.  

Efter flera täta samverkansmöten mellan politiker och tjänstemän från kommunen och UL/regionen har nu dessa frågetecken till största delen rätats ut. En del detaljfrågor kvarstår att komma överens om vilket kommer att hanteras i den överenskommelse som håller på att tas fram med tidplan och ömsesidiga åtaganden mellan Enköpings kommun och UL/regionen. Och det brådskar, redan i höst skall upphandlingen för de nya linjerna starta.

Sammantaget finns det nu ett riktigt bra förslag till grundläggande riktlinjer för nytt busslinjenät i Enköpings stad som en politisk majoritet just har beslutat godkänna. Beslutet är en väldigt viktig milstolpe för kommunen för nu påbörjar vi, tillsammans med UL, resan mot en modernare och klimatsmartare stad där det skall bli minst lika självklart att ta bussen till jobbet, vårdcentralen och fritidsaktiviteterna som det idag är att ta bilen. 

Vi är dock förvånade över att Socialdemokraterna och Nystart Enköping valt att inte bifalla förslaget. Av deras yrkanden och reservationer att döma beror det på att de inte riktigt har förstått hur grundligt UL/regionen har arbetat med frågan. De har heller inte något annat förslag utan vill tydligen inte ha några fungerande busslinjer i Enköping, detta trots att S så sent som i tisdags var positiva.

Det fortsatta arbetet med att ta fram en överenskommelse med UL samt att genomföra de förändringar på resecentrum, hållplatser och vändplatser mm som blir nödvändiga sker nu i nära samverkan mellan Plex-utskottet och Tekniska nämnden. 

Vi ser med spänning och tillförsikt fram emot att bidra till att etablera en modern, pålitlig och konkurrenskraftig kollektivtrafik i Enköping.