Redan som barn visste Klas Hällerstrand att han kunde skulle bli konstnär. Riktigt hur och vad det innebar visste han inte då. Men med åren har det blivit både förberedande konstskolor och Konsthögskola. Efter fem års uppehåll är han nu tillbaka med en utställning i Stockholm på Galleri Charlotte Lund.

– Att jag haft uppehåll från mitt konstnärlig skapande beror bland annat på att vi fått tillökning i familjen och på heltidsjobb, senast som museichef på Kristinehamns konstmuseum, där jag bland annat arrangerat en Picassoutställning.

– Nu arbetar jag 60 procent som kulturutvecklare i Enköpings kommun sedan ett par år och har sedan i mars kunnat ägna 40 procent av arbetsveckan åt eget skapande torsdagar och fredagar.

Artikelbild

| "Jag lärde mig massor av en jätteduktig finsnickare på träverkstan på konsthögskolan i Umeå", säger Klas och visar med kärlek och ömhet hur vacker och uttrycksfull en träyta kan vara. Sedan i mars arbetar i en ateljé (ett garage), där han har både mössa och fleece-tröja för att inte frysa.

Utställningen i Stockholm heter ”Mitt”. Titeln syftar inte på ägande utan på en mittpunkt eller referenspunkt och handlar om tankar kring självvald och påtvingad gemenskap, respektive frivilligt och ofrivilligt utanförskap. Frågor med stor aktualitet i vår tid.

– Vem tillåts vara med, vem har rätt att bestämma och vem får plats? undrar Klas genom sina objekt bland annat i en serie väggskulpturer med tätt packade granar, som lyfts ur sitt sammanhang, och av ett svartglänsande lackarbete med ett modernt demonstrationståg, det enda med fysiska personer.

Lackarbetet är inte är nyproducerat. Det påbörjade han i som utbytesstudent i Vietnam, dit har han återvänt då och då.

– Det är stor skillnad på utbildningen i Vietnam och Sverige. I Vietnam går studenterna i åtta år och specialiserar sig på till exempel lackarbeten. Här i Sverige anses man ha klarat av det tekniska innan man kommer till en konsthögskola, där man arbetar mycket fritt (Fri konst). För mig, som älskar att arbeta med händerna, innebar det att jag under mina fem år på konsthögskolan i Umeå tillbringade mycket tid i träverkstan, där en jätteskicklig finsnickare lärde mig massor om trä och arbetssätt.

Artikelbild

| Ett glänsande vackert intarsia-arbete.

Intresset för material blir extra tydligt i ett arbete i intarsia. Han berättar hur han arbetat fram glansen och man förstår att hans hjärta klappar varmt för trä som material. En kärlek som kanske är genetisk? Släkten har rötter i Arjeplog och hans farfar var skogsarbetare.

Kanske kommer också intresset för handens arbeta från åren som dagbarn hos en älskad mormor, som lärde honom väva och sy. Han funderade till en början på att gå den textila vägen och gick en textil linje på Värnamo folkhögskola, innan han bestämde sig för att satsa på konstskolan i Gävle. 2003-2008 studerade han på konsthögskolan i Umeå och blev en av tio avgångselever som valdes ut bland landets samtliga konsthögskolor att vara med i utställningen Vasteras på Västerås konstmuseum.

Artikelbild

| Skog som ryckts ur sitt sammanhang.

Klas Hällerstrands utställning ”Mitt” på Galleri Charlotte Lund i Stockholm pågår till den 20 januari 2018 med verk av en poet som uttrycker sig i trä.