Där fanns även mor och mormor, alla vävande och broderande kvinnor. Den 21 juli öppnar Catarina en utställning i Alsta trädgårdar.

Catarina har utbildat sig och arbetat med textil i hela sitt vuxna liv. Hon har studerat vid Textilhögskolan i Borås, hos Handarbetets vänner och vid Uppsala och Stockholms universitet. Sedan 2002 är Catarina Larsson textilformgivare på heltid i gränslandet mellan design och konst. 2004 fick hennes lampkollektion Nightfly stort genomslag och såldes över hela världen. Produktionen engagerade hela familjen.

Det textila intresset är inbyggt i generna. Men hon har också tagit starka intryck av folkkonsten. Inte minst Dalarnas folkkonst. Ett besök under studietiden till Ottilia Adelborgs Spetsmuseum har satt sina spår. Men hon kopierar inte. Hon vill göra något eget.

Artikelbild

| ”Vildsvinen har börjat komma in i vår trädgård. Och i mitt skapade”.

– Farmor och farfar arrenderade skollärarinnan Axelia Anderssons marker och bodde i samma hus. Farmor och Axelia var stora inspirationer. Axelia med sitt konstfyllda broderi och farmor med sina vardagsnyttiga vävar, säger Catarina, som i sin egen produktion tar fasta på det lustfyllda, livsbejakande och lekfulla. Det sagobetonade har förstärkts sedan hon för några år sedan fick sitt första barnbarn.

Folkkonsten avspeglar sig i glasade ”berättelser/sagor” – textila collage – som för tankarna till kurbits-måleri. Komponenterna är dock annorlunda. Oftast djur och växter från omgivningarna i Eneby, Löt, dit Catarina med familj flyttade för 25 år sedan efter att ha bott i Stockholm, Borås och Enköping. Vildsvinet, som börjat dyka upp både natt och dag och mumsat i sig en hel del av Catarinas köksland, finns liksom rävar och harar i motivkretsen.

Inför utställningen i Alsta trädgårdars galleri, där Catarina senast ställde ut 2006 (då tillsammans med maken P-O Larsson, grafiker och projektledare inom Region Uppsala), har Catarina arbetat med flera nya projekt.

– Jag har arbetat på temat Natt och Dag och bland annat skapat en ny lampdesign (med manschett-texten Natt och Dag), stora braskuddar (kuddar man kan sitta på) samt rumsavskiljare (dekorativa snörarbeten).

Artikelbild

| ”Temat i Alsta är Natt och Dag”, säger Catarina Larsson.

Allt är förstås handgjort i olika tekniker som korsstygn, langettstygn och nålfiltning. Det senare är en torr-tovnings teknik, som Catarina vidareutvecklat. De glasade ”berättelserna/sagorna” består av klippta tygapplikationer limmade på pappersunderlag.

Fotnot: Utställningen vid Alsta trädgårdar pågår 21 juli-30 september.