Här bjuder Blekinge-konstnären Per Serre in oss till Sveriges trädgård, som Blekinge brukar kallas. En årstidspromenad genom det skiftande landskapet fångat på plats av friluftsmålaren Per.

– Styrelsen för Enköpings Konstförening besökte 2017 Liljevalchs vårsalong och fastnade - oberoende av varandra - för Per Serres måleri, säger Enköpings Konstförenings ordförande Bo Sundqvist.

– Det kändes väldigt roligt att bli uppringd av Konstföreningen och bli erbjuden att få ställa ut på Konsthallen i Enköping, säger Per Serre, som även i år är representerad på Liljevalchs vårsalong i de nyrenoverade lokalerna på Djurgården.

Artikelbild

| Per Serres vinter.

Per har målat sedan slutet av 1970-talet och har sedan 2002 varit heltidskonstnär. Men han sticker då och då emellan med att arbeta som konservator och har bland annat haft uppdrag att renovera målningar. Han kallar sig självlärd och har genom resor i Europa tillsammans med konstnärer verksamma i olika genrer fått inspiration, teoretiska inblickar och kunskaper.

Per Serre målar snabbt. En målning kan ta mellan en och halv timme till en och en halv dag, säger han. Men helt färdiga blir de i regel inte på en gång. Han tar hem dem (han målar först på plats i naturen) och låter dem vila ett tag, i ateljén, ett år ibland, för att sedan slutföra dem.

I de tre rummen i Konsthallen får vi vandra i blekingskt landskap förbi vårens första budbärare, de modiga snödropparna, kliva in i den skira, ljusa sommargrönskan, fängslas av höstens bedövande färgprakt i bokskogen (han bor hundra meter från den) för att slutligen stanna upp inför vinterlandskapets stilla, rogivande färgskala. Oljemålningar som speglar naturens och landskapets skiftningar sedda genom en lyhörd målares ögon.

Det är inte det exakta avbildandet av landskapet Per Serre är strävar efter. Det är färgharmonierna. Slår man an en ”färgton” måste den harmonieras med andra ”färgtoner” för att skapa en ”melodi”. Även om måleriet i regel är föreställande är det färgerna, nyanserna, som är det väsentliga och ibland så viktiga att formen närmar sig det abstrakta måleriet. Det betyder att målningarna blir stämningsbärare, fyllda av intensiv känsla och förundran inför naturen.

Artikelbild

| Färgharmonin är viktig i Per Serres bilder, som ibland ger ett abstrakt intryck.

Bilderna är expressiva i uttrycket och skildrar impressioner (intryck) av landskapet eller detaljer av det - eller ibland älsklingsblomman i den egna trädgården, som han omhuldar.

Det är behagligt att vandra i Per Serres harmoniska bildvärld. Men visst händer det att naturen ibland visar temperament som i en av de större oljemålningarna, ett sjömotiv, där färgskalan blir dramatisk och nästan hotfull.

Artikelbild

| Per Serres vår.

Per Serres kommer att närvara vid vernissagen Under lördagen.